donderdag 9 maart 2017

Sorry

“Sorry seems to  be the hardest word.” Elton John zong het al in 1976. 




Ik ben het niet met hem eens. Er is niks mis met sorry zeggen, sterker nog, het getuigt van moed, leiderschap en empathie om dat gewoon wel te doen. 

De Q-koortsuitbraak in Nederland dateert alweer van 2007 en is voor zover bekend de grootste ter wereld. Onze provincie Brabant werd samen met de provincie Gelderland het zwaarst getroffen. Vanuit Brabant klinkt al lang het verwijt dat het belang van de agrarische sector bij de Q-koortsuitbraak zwaarder is gewogen dan dat van de patiënten. 

Vorig jaar diende Antoinette Knoet van PvdA Brabant een motie in waarin ze opriep tot een groot bevolkingsonderzoek. Zeven andere partijen in de Provinciale Staten schaarden zich achter de motie die unaniem werd aangenomen.  De motie vraagt ook naar een onafhankelijk onderzoek naar de manier waarop Den Haag is omgegaan met slachtoffers van Q-koorts. 

Premier Rutte (VVD) kon vorige week geen sorry over zijn lippen krijgen; “Het is echt geklets dat de overheid harteloos is geweest tegenover de slachtoffers van de Q-koorts." 

Vicepremier en PvdA-lijsttrekker Lodewijk Asscher zei het gisteren wel toen hij in Den Bosch te gast was bij het Brabants Dagblad.  “De overheid is zo groot dat het soms moeilijk is de menselijke kant van de zaak te blijven zien. Als die hier uit het oog is verloren dan moet je dat kunnen toegeven.” 

In het Brabants Dagblad van vandaag lees ik dat het geen formeel excuus is maar wel een menselijk gebaar.

En zo hoort het ook. Politici dienen hun menselijke gezicht te tonen om in de politieke arena vervolgens de samenwerking te zoeken. 

Dat is wat Antoinette Knoet van PvdA Brabant in de Provinciale Staten deed en dat is wat ook in Den Haag moet gebeuren.

Samen vooruit.

Dit is mijn vierde column in aanloop naar de verkiezingen van 15 maart. De columns eindigen steeds met de woorden "Samen vooruit", want ik steek mijn politieke voorkeur niet onder stoelen of banken.

Eerder verschenen:

Geen paniek

Een premiersdebat zonder de VVD

Een goede grap 

1 opmerking:

  1. Vanochtend was ik blij om te lezen dat Asscher, als vice minister president aan de mensen die lijden onder Q-koorts, excuses heeft aangeboden. Het is een dossier waar ik me als politicus voor schaam. Pas toen ik collega's bezocht 'veel te laat', die waren getroffen, wist ik wat voor een ramp de Q-koorts voor de patiënt en de families betekent. Wij zijn er verkeerd mee omgegaan. Sorry, Inke Katoen

    BeantwoordenVerwijderen